10 tips om doeltreffend op te ruimen!

Ze vroeg het wel erg lief: of ik mee de opruim-actie-zolder wilde aansturen. En ook de opruim-actie-garage. Als we dan toch bezig zijn, misschien ook eens even mee kijken naar de rest van het huis. Er stond een verhuis op de planning en het besef begon in te sijpelen dat een mens in enkele decennia nogal wat verzamelt.

Dan dat telefoonscherm vol berichtjes met een groen logo erbij: of ik wat tips heb om een meer minimalistisch interieur (en huis) te bewerkstelligen. Wat doet mijn innerlijke Marie Kondo bij mij thuis en wil ik die gouden raad niet delen? De pleaeaeaeaeaese stond er net niet bij.

Ik voelde me toch lichtelijk verbaasd. Een van mijn hobby's als kind was dan wel het ordenen en opnieuw en opnieuw en opnieuw ordenen van mijn verzameling mini-parfumflesjes en porseleinen postuurkes, ik zie mezelf niet echt als een strak georganiseerd opruimtalent. Al zal ik nòòit mijn sokken langs mijn bed laten slingeren, noch de ontplofte boel de ontplofte boel laten.

Afb. via Pinterest


Ik kan niet voor jou beslissen wat je wilt houden en wat toch echt nu - echt?! - weg moet. Maar misschien heb ik wel een streepje raad:

* De hele boîte in 24 uur aanpakken, is vragen om frustraties. Kies een bepaalde periode - bv. de maand april voor de lenteschoonmaak - die lang genoeg duurt en waarin je redelijk wat vrije tijd hebt.

* Fases! Doe ruimte per ruimte of gedeelte per gedeelte: de badkamer of jouw kledingkast. Het volgende vrije moment of vrije dag ga je verder met de kledingkast van de kinderen of de keuken.

* Werk grondig: je hebt geen zin om bezig te blijven, je tijd is beperkt. Dus, hak knopen door en doe ook meteen de meer vervelende opruimklusjes. Ben je er ook een tijd van af.  

* Bepaal meteen wat je houdt, wat je wilt proberen te verkopen, wat je naar de kringwinkel brengt enz. De categorieën "ik steek het nog even in de berging of de kelder" en "je weet nooit wanneer ik het kan gebruiken" bestaan niet. Nee, echt niet!

* Maak er ook asap werk van om al het gesorteerde weg te werken. Anders blijven die dozen vol spullen waar je niet meer van houdt boos naar je staren. 

* Helemaal eens met miss Kondo: "does it spark joy?". Vooral zaken die geen echt doel dienen, zouden je erg erg erg blij moeten maken. Doen ze dat niet, dan verdienen ze geen plekje in je huis, noch de aandacht die ze zullen opeisen. 

* De sentimentele waarde van een object is iets heel persoonlijk en complex. Maar "sentimentele waarde" is niet hetzelfde als "schuldgevoel". De afschuwelijk kitscherige saladeschaal die je voor kerst van je liefste mama kreeg, mag je dus echt buiten gooien. 

* "Verzamelen" en "hamsteren" zijn eveneens 2 verschillende zaken. Niemand heeft 6 ovenschotels, 12 sets wijnglazen, 24 dinerborden of 5 pannen nodig. * Hand in eigen boezem hier * Dat grote feest komt er misschien wel eens van, maar je hoeft het zelf niet allemaal in huis te hebben. Er zijn andere oplossingen. 

* Een gevulde voorraadkast is plezant en handig, zeker in drukkere tijden, na een werkdag, met jengelende kinderen of met een ûberlieve kat waar je naartoe wilt. Echter, een kopie van de supermarkt of lokale wekelijkse markt hoeft die plek niet te zijn. Rusland doet weliswaar een beetje nukkig, vooralsnog is hamsteren niét nodig. Balans!

* Maak er iets leuk van: zet je favo playlist op, beloon jezelf achteraf met verse bloemen of een lekkere doppio

Ondanks mijn eigen advies ben ik zeker geen declutter-wonder en val ik nog altijd wel eens ten prooi aan de "hebben hebben hebben"-energie. Minder geeft mij wel meer rust, dus ik probeer in zo'n vibe contact te maken met die 10 geboden. Heb jij nog andere tips? Let me know!

 

Reacties

Populaire posts